Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

יש שני סוגי עובדים: אנשים שעובדים מכל הלב, וכאלו שהשאירו את הלב בבית


2. משלמים את החשבון

אני בטוחה שאת ארוחת ערב של בר רפאלי היית שמח לשלם גם בלי לדעת אם זה ישתלם לך בסוף הערב.
אם תעשה תוכנית תמרוץ טובה תשיג שני דברים: תהיה לך רמת וודאות טובה לגבי התוצאה ושתיים אולי באמת תוכל להרשות לעצמך את בר רפאלי או אחותה התאומה.
"אין ארוחות חינם" - תמרוץ עשוי לעלות כסף אבל לא רק הוא כרוך בהקדשת משאבים של אנרגיה ומאמץ. אחרי שהפנמת כי תמרוץ הוא חשוב לשמירת מוטיבציה תצטרך להוציא את המודעות הזו לפועל.
הטעות הגדולה ביותר של מנהלים שהם מניחים שהם יודעים מה עובד ומה לא.
הם טועים משום שמרביתם מעולם לא ניתחו את תוכנית התמרוץ האישית שלהם. כדאי להיעזר במומחים שמבינים כיצד אנשים פועלים ומה מניע אותם ולא לסמוך רק על תחושות בטן או תוכניות אופציות שניסח משרד עורכי הדין שלך לעוד כמה לקוחות.

3. תזמון

תזמון הולם הוא הכרחי עבור התניה יעילה. כשאתה בונה תוכנית תמרוץ אתה מבקש להתנות התנהגויות מסויימות או הרגלים מסויימים אצל עובדייך בין אם המדובר בבקרת איכות קפדנית, בשיחה טלפון ללקוח, או בהטמעת פרזנטצית המכירה. הפעלת תוכנית חיזוקים בין אם היא מבוססת על חיזוק חיובי או שלילי מחייבת עיקרון מקודש אחת סמיכות בין ההתנהגות שרוצים לחזק או להחליש ובעין החיזוק החיובי ו/או השלילי בהתאמה.
זה בדיוק הסיבה לחולשתו של בונוס סוף שנה כגורם מוטיבציה באפריל. זה פשוט רחוק מדי.
אתה חייב למצוא דרך לדעת על הרגלים חיוביים בסמוך לאחר התרחשותם. עובד קיבל מכתב הערכה צ'פר אותו מיד אל תחכה לסוף השנה. הוא סגר עסקה גדולה תן לו הוקרה.

4.הדרך ולא רק התוצאה

עובדים מעריכים יחס לפעמים כמו כסף, לפעמים אפילו יותר.
יש עובדים שיעבדו לילה שלם רק כדי לקבל חיוך מהבוס או מילה טובה. יש לך אלף דרכים לעשות זאת: אם רק תהיה מודע ותפתח את הלב טיפה.
תן מילה טובה, חלק מחמאה בישיבת צוות, פרסם ברשת הדואר הפנימית, תביא לו מתנה מחו"ל: הסיגרים שהוא אוהב, כרטיסים למשחק כדורסל.
זה לא הערך הכספי, זה היחס. זו המחשבה שהקדשת לו או לה שעושים את העבודה. כיוון שנתינה היא מתנה ענקית לעצמך אתה גם מתגמל וגם מתוגמל בו זמנית.

5.ספונטניות וחוש הומור

השניים האלה עוד לא הזיקו לאף אחד. יצירתיות היא אחד משמות המפתח להצלחה בעולם העסקים היום. אתה רוצה לעודד את החשיבה הזו אצל עובדיך. כדי לעשות את זה כדאי שתשמש להם דוגמא חיה. תוכנית התמרוץ היא המקום שבו אתה יכול להתפרע. יום כיף בקרטינג, א"ש לילה בספארי, יום "מהפך" לעובדות של החברה, סדנה על אהבה, סדנת מו"מ בדואית - הכל הולך, כיד הדמיון הטובה.
הכר את עובדיך ועשה את הדבר שיפיל אותם מהכיסא רצוי בהנאה להרבה זמן. עדיף שעובדים ידברו בהפסקה על הפעילות כיף שיזמת להם מאשר על המאהבת שלך או על הקיצוץ בארוחות הצהריים שלהם.

6. התפתחות אישית

הדרך הכי רבת עוצמה לעורר באנשים מוטיבציה היא התפתחות אישית. למרבה השמחה הרבה חברות מתחילות להכיר כעת ביעילותה.
אם תשכל לסייע לעובדים שלך לצמוח ולהתפתח מבחינה אישית תקטוף אתה את פירות ההצלחה.
תשוקה היא מפתח להצלחה לא רק בדייט עם בר רפאלי, היא המפתח להצלחה בחיים. תשוקה היא התלהבות ושמחה שמגבירה את הרצון לתרום לחברה והכל מתוך מניע פנימי עמוק של גאווה אישית

7. ומה עם בר לא פנויה?

יש לך שתי אפשרויות :אתה יכול להסתפק באחת עם רגליים יותר קצרות ועם חיוך שובה לב או ללכת על המכוערת של השכונה אבל לפחות לעשות מעשה טוב.
כשאתה מזהה עובד נטול מוטיבציה לחלוטין או כזה הנתון במשבר פעל מתוך חמלה ואכפתיות בלבד. צ'פר אותו על אף שלא עשה דבר ראוי לתגמול ואפילו לא דבר כשורה. יש בתמרוץ כשה שכל כולו אהבה לפעמים ליצור נקודת מפנה מאד חזקה. זכור גם פיטורין ועלויות השמה עולים כסף רב ולא מבטיחים בהכרח תוצאה טובה יותר.

8. התמדה

תוכנית תמרוץ חייבת לחזק בהתמדה דפוסי התנהגות רצויים לחברה שלך ולא משנה מהם: מהירות תגובה, כושר אלתור, יכולת אבחנה. בכל פעם שעובד משתמש בהם דאג לחזק אותו. תוכנית חיזוקים עובדת מטבעה על חזרה שיוצרת התניה.

9. בדיקת התאמה

אחרי שנה אפילו בר רפאלי עשויה לאבד את קסמה. עלייך לבדוק אם היא עודנה מתאימה: האם תוכנית התמרוץ עשתה את העבודה? האם היא הפיחה חיים בנשמתך ושמחה בלחייו של מנהל הבנק שלך? או אולי כדאי לאמץ כלה חדשה?
חברות רבות מדי נוהגות לנוח על זרי הדפנה שהגה סמנכ"ל משאבי האנוש בתוכנית החומש האחרונה. כדאי לבדוק אפקטיביות לפחות פעם בשנה.
אם זה לא עובד להתייעץ, לשנות,לגוון העיקר לא להירדם בשמירה.

כסף ישמח לבב עובד?

האומנם? דווקא כן. את מי כסף לא משמח?
אבל זו לא השאלה האמתית שאתה צריך לשאול את עצמך. השאלה האמיתית היא האם הכסף יעשה אותך הבוס או בעל העסק שמח לאורך זמן. השמחה שלך ושל בעלי המניות שלך קשורה באופן ישיר למוטיבציה של העובדים. כשהם עובדים במיטבם אתה נהנה. וכשהם לא אפילו אם אתה בעלים של טכנולוגיה חדשנית יש לך עתודות מזומנים וצבר הזמנות נאה אתה בצרות לפחות עד שתוכל לאייש את המשרות שפינית בעובדים חדורי מוטיבציה.
המטרה הראשונה שלך היא אם כך לגייס אנשים בעלי מוטיבציה גבוהה איך עושים זאת נדון בפעם אחרת. המטרה השנייה שלך היא להחדיר מוטיבציה ורוח חיים כל פעם מחדש בעובדיך על מנת שאלה יסיעו לעסק שלך להעפיל לפסגות חדשות.

האם כסף יעשה את העבודה עבור עובדיך? מרביתכם בוודאי מתפתים לשלוף כן כתשובה מהירה.
הרשה לי לשאול אותך שאלה? האם אתה עובד כמו שאתה עובד בגלל הכסף שאתה מקבל?
את אותה שאלה שאלתי השבוע מנכ"ל מצליח של חברה בורסאית שקורע ימים כלילות בעבודתו כבר 18 שנה. כיוון שאני מכירה אותו היטב ידעתי כי התשובה תהיה לא. וזו אכן בהרבה מקרים התשובה הכנה.

רוב העובדים המסורים שהינם חלומו של כל בעל עסק עובדים כמו שהם עובדים בגלל דחף פנימי חזק להצליח. המשכורת היא רק קישוט ותעודת הכרה לא המניע האמיתי . נו טוב היא גם משלמת את החשבונות של הבית המפואר שממנו הם לא נהנים כי הם תמיד בעבודה.

אם אתה כזה שכסף אינו באמת המניע שלך להצלחה, מדוע תחשוב שעובדיך אינם כאלו? בדרך כלל התשובה היא בדיוק הפוכה. אנשים שהמניע האמיתי שלהם הוא כסף בדרך כלל לא ימצאו את עצמם כעובדים שכירים תחתיך. הם ימצאו דרכים שיש בהן להבטיח כי הם יעשו כסף רב בדיוק כמו שהם אוהבים.

רוב העובדים השכירים בוחרים בעבודה אצל מישהו אחר משום שהם אינם אוהבי סיכונים גדולים והם צריכים וודאות ברמה גבוהה לגבי הפרנסה שלהם.

אם אתה מנכ"ל מנוסה תיאלץ להודות כי שבועיים אחרי קבלת ההעלאה או הבונוס עשוי העובד לחזור בדיוק לאותו מקום מבחינת המוטיבציה שהיה בה קודם להעלאה ולכן חשוב ביותר לבנות את תוכנית התמרוץ נכון.

בעיה נוספת עם תמריצים כלכליים הינה שיש להם יעלות מוגבלת. קיים שלב של החזר הולך ופוחת שבו תמריצים נוספים אינם מועילים עוד באופן ממשי להפקת איכות עבודה טובה יותר מרוב האנשים.אנשים מתרגלים אליהם וכדי לשמר את אותה רמת מוטיבציה יש צורך ברמת תמרוץ כספי הולכת וגדלה.

מסקנה ראשונה אם כן הינה כסף הינו תמרוץ שיעילותו מוגבלת ולכן לבדו לא יעשה את העבודה.

אז איך כן בונים תוכנית טובה לאורך זמן?

ממש כמו שמתכננים בליינד דייט עם בר רפאלי .

1. עקרון ההפתעה.
2. משלמים את החשבון.
3. חושבים גם על הדרך ולא רק על התוצאה.
4. תיזמון.
5. מתבלים בספוטניות וחוש הומור
6.שולחים אותה לפתח גם את האישיות שלה.
7. ומה אם קלאודיה לא פנויה?
8. התמדה.
9. האם היא מתאימה לי גם אחרי שנה?

ואלה העקרונות לתוכנית התימרוץ האופטימלית:

1. עקרון ההפתעה

אם היית מזמין את בר היית מתאמץ להפתיע אותה?
בחברות רבות נהוג לקיים דיוני שכר פעם בשנה. בנוסף מחלקים בונוס או משכורת 13 הנגזרים מאיזה הליך מדידה או הערכה.
השיטה הזו היא הגיונית שכן אנשים יודעים מראש כי ההישגים שלהם יוערכו ועשויים להיות מתוגמלים.
החיסרון בשיטה הזו שאנשים מתקבעים על רמת המאמץ שהם מעריכים שתזכה אותם בתגמול הקבוע. יש מין עקומת מאמץ או שיש יאמרו ליקוק תחת קרוב למועד קבלת ההכרעות לגבי הבונוסים.יתירה מכך בחברות רבות הבונוס איבד מערכו שכן הוא כל כך צפוי ומוגדר הן במועדו והן בהיקפיו שהוא מאבד את האפקטיביות שלו כמעט לחלוטין. הוא פשוט משכורת.

המפתח הראשון להצלחה בתוכנית תגמול היא ממש כמו בנישואין – לשבור את השגרה.
עליך ליזום הטבות מיוחדות באופן לגנרי לא צפוי ובלי שום סדר. לא על פי רבעונים ולא במסיבה השנתית של החברה אלא סתם ככה.
בחברה אחת שלה ייעצתי המלצתי לערוך הצבעה בין העובדים על העובד שעבד מכל הלב. ניתן היה לדרג עובדים מכל הדרגים. העובד המצטיין קיבל נסיעה חלומית לחו"ל על חשבון החברה. התחרות הזו העבירה מסר לגבי הערכים שהחברה מעריכה:
עבודה מהנשמה, היא העבירה ערך של שוויון הזדמנויות, ערך של הערכה ספונטנית שלא שמורה רק למנהלים וחפה מפוליטיקה תאגידית .


שתפי

ליצירת קשר: 050-9010080